Fotky do zážitkových deníků, slova a obrázky rozlepené po bytě pro globální čtení, fotky do komunikačních deníků, fotky na cestovní proužek, fotky na komunikační proužek, fotky, fotky, fotky...
STRUKTUROVANÉ UČENÍ
Strukturované učení
Tento
systém napomáhá dětem porozumět tomu, co se od nich očekává. Klade důraz na využití individuálních schopností,
nácvik samostatnosti a sebeobsluhy, využívá metod alternativní komunikace a
vyzdvihuje nutnost spolupráce s rodinou.
Základní principy strukturovaného vyučování:
- Individuální přístup: Zjistit úroveň v jednotlivých vývojových oblastech dítěte, volit vhodný typ systému komunikace podle stupně schopnosti abstraktního myšlení, vytvořit vhodné pracovní místo a strukturovat prostředí, sestavit individuální výchovně vzdělávací plán.
- Strukturalizace: Strukturované prostředí - vytyčit
si místa pro jednotlivé důležité činnosti během dne:
1. stůl pro individuální práci s dítětem: systém zleva doprava - na levé straně stolu jsou za sebou krabice s úkoly, které mají být vykonány. Na pravou stranu stolu se odkládají již splněné úkoly (viz obrázek).
2. jídelní stůl
3. prostor pro volnou hru
4. prostor pro odpočinek
- Vizualizace (zviditelnění): typy vizuální podpory - konkrétní předmět, fotografie, piktogramy, piktogramy s nápisem, nápis, psaný rozvrh
Příklady strukturovaného učení
- Přiřazování tvarů: Mezi nejjednodušší úkoly patří přiřazování tvarů. Pro začátek se volí pouze dva tvary a proztížení úkolu postupně jejich počet zvyšujeme. (obr. 1.)
- Přiřazování obrázků (obr. 2.)
Obrázek č. 2
Obrázek č. 1
- Spojení obrázku a stejného symbolu v podobě jednoduchého piktogramu