PROJEVY AUTISMU

"Projevy PAS jsou velmi různorodé a u jednotlivců se tak příznaky tohoto postižení mohou lišit. Dítě s některou z PAS není schopno v plné míře porozumět tomu, co v běžném životě prožívá, vidí a slyší. Díky tomuto typu poruchy je tedy duševní vývoj dítěte narušen hlavně v oblastech komunikace, sociální interakce a představivosti. Mezi typické symptomy PAS též patří stereotypní a kompulzivní chování a zvláštní zájmy." (Thorová 2012, s. 31).  

Víte jak vidí svět dítě, které trpí autismem ? 

Postřehy v komunikaci

  • Nereaguje nebo málo reaguje na své jméno.
  • Vyjadřuje hlavně křikem a afektem, že něco chce.
  • Opožděný vývoj řeči.
  • Nepružně nebo málo reaguje na pokyny.
  • Často působí dojmem, že neslyší.
  • Zdá se, že slyší, ale zejména na řeč reaguje velmi málo.
  • Neukazuje ukazováčkem na zajímavé předměty.
  • Nemává na rozloučenou.
  • Nezapojí se aktivně do dětských hříček typu paci-paci.
  • Nenapodobuje aktivně, často a s radostí.
  • Říkal/a několik slov, ale přestal/a.
  • Je obtížné ji/ho upozornit na vzdálené předměty.
  • Špatný oční kontakt, nepodívá se "co my na to".

Postřehy v sociálním chování

  • Málo používá nebo chybí sociální úsměv.
  • Raději si hraje o samotě, neprojevuje radost při společné činnosti, nerozvíjí společnou hru.

  • Dává přednost sebeobsluze, používá ruku druhé osoby.

  • Nepožádá o pomoc vydáváním zvuků, očním kontaktem, vedením za ruku.

  • Více se zajímá o své činnosti než o kontakt.

  • Málo se zajímá o ostatní děti, nedokáže se zapojit.

  • Je obtížné s ním sdílet pozornost (společné prohlížení obrázků, společná hra).

  • Ostatní lidi dokáže ignorovat, nerad navazuje kontakt s lidmi.

  • Nespolupracuje (nepodá na výzvu, nevyhoví výzvě, netouží se předvést).


Postřehy v chování

  • Záchvaty vzteku.
  • Hyperaktivita/neschopnost spolupracovat/ negativismus/nesoustředěnost/u ničeho nevydrží.

  • Nehraje si správně s hračkami.

  • Zabývá se určitými věcmi stále dokolečka (řadí, točí, hází, otvírá - zavírá apod.)

  • Chodí po špičkách, točí se dokola, zvláštní pohyby.

  • Třepe výrazně rukama např. při radosti.

  • Neobvyklá fixace na určité hračky (neustále s sebou nosí nějaký předmět).

  • Reaguje přehnaně na určité podněty (zvuky, změny).

  • Celkově málo reaguje na okolní podněty.

  • Fascinován detaily či určitými podněty (písmena, číslice, závory, značky aut).


Absolutní indikace pro další vyšetření

  • do 12 měsíců nežvatlá
  • do 12 měsíců negestikuluje (nenatahuje ruku-neukazuje, nemává na rozloučenou)

  • do 15 měsíců nenapodobuje

  • do 16 měsíců neužívá slova

  • do 24 měsíců spontánně neužívá slovní spojení

  • ztráta jakýchkoli jazykových nebo sociálních schopností v jakémkoli věku

Dětem trpícím autismem je dobré poskytnout co nejdříve speciální pedagogickou péči. Vrozená celoživotní porucha je totiž uzavírá do jejich vlastního světa a ony tak nejsou schopné navázat kontakt s okolní realitou.

Destruktivní chování, neschopnost smysluplně mluvit, citlivost na fyzický kontakt, zaměřování pohledu na předměty, které se točí... Každý rok se v České republice narodí zhruba tisíc dětí s autismem. S cílenou terapií je třeba začít co nejdříve, dokud je mozek ještě plastický a schopný přestavby, proto je zásadní včasná a správná diagnostika.

Práva jsou vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky